Datum objave: 17. veljače 2024.
Kategorija: Događanja | Vijesti

Dan sigurnijeg interneta 2024.

Dan sigurnijeg interneta bio je 6. veljače 2024., a u našoj se školi obilježavanje tog dana provodilo  cijeli tjedan od 5. do 9. veljače  i to različitim prigodnim aktivnostima i radionicama za učenike.

Na nastavi Informatike i Računalstva  četrdesetak učenika 4.n, 1.e i 1.i razreda s  profesoricom Anitom Jurinom obradili su temu Govor mržnje na društvenim mrežama. Razlog za to bili su događaji koje smo u posljednje vrijeme zamijetili u našoj okolini, ali i šire. Problem se najčešće javlja u grupama na Facebooku ili nekoj drugoj društvenoj mreži u kojoj pojedinac namjerno ili nenamjerno postavi objavu koja kod ljudi izazove neprimjerene reakcije. Takve objave često nemaju utemeljivost, pogrešno su prenesene iz nekog drugog izvora, čak i neistinite, što je samo po sebi problematično, no najgore od svega je što vrijeđanje i govor mržnje kod osoba koje se objava tiče izazivaju tugu, ljutnju i općenito psihičku uzdrmanost. Mlade generacije su dosta inertne pa su sve manje aktivne u grupama, učenici u školi uče i usvajaju pravila pristojnosti na Internetu (tzv. netiquette) tako da se ne možemo oteti dojmu da uglavnom govor mržnje prakticira srednja i starija populacija. Danas se čak više i ne skrivaju iza lažnih profila već se bez imalo zadrške sa svog vlastitog prepiru s neistomišljenicima i vrijeđaju ih. Istražili smo kako spriječiti govor mržnje, kome ga prijaviti i koje su zakonske regulative za osobnu prijavu protiv osobe koja nam je nanijela povredu ugleda i časti bilo gdje na Internetu. Učenici su izvrsno reagirali i složili se da nastavu ovakvog tipa, gdje se puno diskutira, istražuje i osvještava, moramo što prije ponoviti.

Nastavnica Dragana Biljuš aktivnosti DSI-a provela je sa sljedećim razredima: 2j, 1f, 2d, 1d, 21, 1a, 1b, 2n, 3i, 1k i 1g,, a sudjelovalo je ukupno 104 učenika. Učenici su ispunili anketu o poznavanju opasnosti na internetu i kako se zaštititi. Osim toga, s učenicima su provedene radionice s tematikom Lažnih vijesti i online seksualnog uznemiravanja, a koristili su se materijali Centra za sigurniji internet. Pomoću sadržaja s mrežne stranice naivci.hr učenici su imali priliku upoznati se s Internet prevarama, a potom je uslijedila javna diskusija u razredu. Prema izlaznim podacima evaluacije, učenicima su se radionice svidjele, a posebno izrada digitalnih sadržaja i rad u parovima.

Temu Zaštita podataka i sigurnost na internetu nastavnica Anđela Kosovec provela je s osamdesetak učenika 2.a/b, 1.e, 1.i, 1.f, 2.i, 2.d i 2.i. Tema se obrađivala u radionicama gdje su učenici u parovima koristeći digitalni alat Canva izrađivali prezentacije, a potom prezentirali svoje sadržaje. Također, učenici su ispunjavali anketu o poznavanju opasnosti na internetu i kako se zaštititi.

Kako je tema ovogodišnjeg DSI-a bila Gejmaj sigurno, nastavnica Iva Ipšin s četrdesetak učenika 2.k,  2.c, 3.k , 3.n i 4.k razreda provela je radionicu Netoksične kule pripremljene od strane Centra za sigurniji Internet.  Kao uvod u radionicu održana je diskusija s učenicima o njihovim navikama igranja online igara, da li igraju online igre i koje, koliko vremena provode u igranju, da li primjećuju neprihvatljive oblike ponašanja u komunikaciji unutar gaming platformi i sl. Iz njihovih odgovora moglo  se zaključiti da učenici prvih i četvrtih razreda u manjoj mjeri igraju online igre, dok učenici drugih i trećih razreda najviše. Osim toga zabrinjavajući je podatak da oni koji igraju igre svakodnevno provode 3 do 7 sati za računalom i da su se svi susreli sa nekim oblikom grubog online sukobljavanja (eng. flaming). Flaming se može opisati kao kratkotrajno iskazivanje hostilnosti vrijeđanjem, psovanjem ili korištenjem drugog uvredljivog govora ili simbola. Ciljevi radionice Netoksične kule su osvijestiti štetnost “toksičnog ponašanja” u online video igrama i drugim kooperativnim okruženjima i razviti strategije za konstruktivnu komunikaciju u grupnom okruženju. Učenici su imali za zadatak u parovima izraditi kulu od karata koristeći se svaki samo jednom rukom, a pritom poštovati pravila uljudnog komuniciranja i suradnje. Nakon radionice učenici su ispunili evaluacijski listić, a prema njihovim odgovorima može se zaključiti da im se radionica svidjela pogotovo zbog rada u paru te su izjavili da će se u budućnosti suzdržavati od flejmanja, a isto tako ne reagirati na flejmanje drugih.

Sa šezdesetak učenika 1.a, 1.b, 1.c i 1.k razreda nastavnica Iva Ipšin provela je radionicu Od A do S…sextinga i sextortiona, a koristio se pripremljeni materijal s mrežne stranice www.medijskapismenost.hr. U radionici bili su obuhvaćeni zajednički ciljevi obilježavanja Dana sigurnijeg interneta i preventivne aktivnosti Digitalni mediji i mentalno zdravlje školskog projekta  Preventivni kutak. Kroz radionicu učenike se usmjeravalo na promišljanje o pozitivnim i negativnim stranama korištenja tehnologije i interneta, načinima samozaštite i pružanja pomoći osobama koje su doživjele neki oblik nasilnog ponašanja. Posebna pažnja davala se slici o sebi u virtualnom prostoru. Učenici su radili u parovima, a dobili su listić sa pojmovima vezanim za različite oblike ponašanja na internetu (catfishing, sextortion, sexting, flaming, vamping, happy slapping, trolling, fraping, cybergrooming, hikikomori i sl.). Zadane pojmove trebali su istražiti koristeći internet, a potom je uslijedila diskusija o neprihvatljivim oblicima ponašanja i komuniciranja i njihovim mogućim posljedicama. Učenici su prokomentirali vlastita ili tuđa iskustva koja su imala sličnosti s navedenim oblicima ponašanja, a pritom su savjetovani koji su ispravni načini postupanja da do neželjenih posljedica ne bi dolazilo te kome prijaviti online uznemiravanje i nasilno ponašanje. Kako je naglasak radionice bio na seksualnom online zlostavljanju, u diskusiji se duže zadržalo na pojmovima sextinga i sextortiona, te su na kraju ovih aktivnosti učenicima bila prikazana dva kratka youtube filma „AEM – Kampanja za suzbijanje online nasilja prema ženama“, Agencije za elektroničke medije i „Say No! (Croatian) – A campaign against online sexual coercion and extortion of children“, EUROPOL-a.

Izvor: Iva Ipšin

Pročitajte još

16. Festival prava djece (16.10-21.11.2024.)

Festival prava djece pokrenut je 2009. godine povodom 20. obljetnice donošenja Konvencije o pravima djeteta. S ciljem podsjećanja na obvezu koju su  potpisivanjem Konvencije preuzele zemlje svijeta festivalom se želi postići i skrenuti pozornost na prava djece i mladih koristeći alate filmske umjetnosti i brojne druge kreativne mogućnosti. 

Skip to content